زمان باقی مانده تا
10:23:23

  فروشگاه اینترنتی پخش زنده گالری تصاویر آرشیو پرسش و پاسخ بانك صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلي
  سه شنبه  7 فروردين 1398 - الثلاثاء  18 رجب  1440 - Tues  26 Mar 2019
منوی سایت    
صفحه اصلی   آرشيو  > تازه ترين مطالب > تبیین اختلاف اساسی میان عامه و شیعه بر اصول شریعت

تبیین اختلاف اساسی میان عامه و شیعه بر اصول شریعت


                                                 بسم الله الرحمن الرحیم

مقاله پیش رو گزیده ایست از فرمایشات حضرت علامه آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی در کتاب شریف امام شناسی که در آن به تبیین اختلاف اساسی میان عامه و شیعه بر اصول شریعت پرداخته اند

 

نزاع شيعه با عامّه، در اصول شريعت است

اشكال ما با شما در اصول است ! در اصل ولايت است ! در غاصبيت خلفاى سه گانه است. در مخالفت آنها با نص قرآن است. در ايذاء و آزار رسول الله است. در انكار حق بعد از شناسائى و عرفان است.

شيعه مى‏گويد: ما نمى‏توانيم نص صريح قرآن را ناديده بگيريم و از اخبار صحيحه مستفيضه‏ اى كه خود اهل سنت در كتب  خود آورده‏اند، رفع يد كنيم. و اين قرآن و اين سنت رسول اكرم، ما را امر مى‏كند كه از ابو بكر و عمر و عثمان تبرى بجوييم. قرآن ايشان را مورد لعنت خداوند، و عذاب مهين قرار داده است. ما چگونه مخالفت قرآن كنيم؟!

شيعه مى‏گويد: علماى بزرگ شما همانند بخارى و مسلم و غيرهما روايت كرده‏اند [1]كه: چون رسول خدا رحلت كرد، فاطمه به نزد ابوبكر فرستاد، و طلب ميراث خود كه از پدرش رسيده بود از فدك، و از ما بقى خمس خيبر نمود. ابو بكر امتناع ورزيد كه چيزى به او برگرداند . فاطمه بر ابو بكر خشمگين شد، خشم شديدى و از او دورى گزيد، و با او سخن نگفت، تا در حال خشم و غضب بر او از دنيا رفت .

و از طرفى ديگر ائمه حديث و بزرگان شما همچنين مانند كتاب الجمع بين الصحيحين حميدى روايت مى‏كنند كه رسول خدا فرمود: فاطمة بضعة منى يؤذينى من آذاها ؛ فاطمه پاره گوشت من است، اذيت مى‏كند مرا هر كس او را اذيت كند.

شيعيان اين دو حديث را مى‏گيرند، و صغرى و كبراى شكل اول قياس برهانى قرار مى‏دهند، و مى‏گويند:

ابو بكر آذى فاطمة عليها السلام، و من آذى فاطمة آذى رسول الله.

 « ابو بكر، فاطمه را اذيت كرد، و هر كس فاطمه را اذيت كند، رسول خدا را اذيت كرده است» و نتيجه گرفته مى‏شود كه:

« ابو بكر آذى رسول الله » ؛ ابو بكر رسول خدا را اذيت كرده است.

و چون در قرآن كريم وارد است:

ان الذين يؤذون الله و رسوله لعنهم الله فى الدنيا و الآخرة و اعد لهم عذابا مهينا. « احزاب آیه 57»

 « آنانكه خدا و رسول خدا را اذيت كنند، خداوند آنها را در دنيا و در آخرت لعنت مى‏كند، و براى آنان عذاب پست كننده و خوارى‏آفرين مهيا مى‏نمايد

فعلي هذا مفاد آيه قرآن، كبراى قياس ديگرى مى‏شود، كه صغراى آن استنتاج شده بود:

«ابو بكر آذى رسول الله، و من آذى رسول الله لعنه الله فى الدنيا و الآخرة و اعد له عذابا مهينا.»

 ابو بكر رسول خدا را اذيت كرد، و هر كس رسول خدا را اذيت كند، خداوند در دنيا و آخرت او را لعنت مى‏فرستد، و عذاب پست و ذلت بار براى او آماده مى‏ساز.

بنابراين ابو بكر به نص صريح قرآن، مورد دورباش از رحمت، و مورد لعنت و نفرين خداوند است.

عامّه با علم و وجدان، پيروى از خلفاء جور مى‏كنند . در برابر اين برهان، سنى‏ها چه مى‏توانند بگويند؟! چون برهان است. خطابه و شعر و مغالطه و حتى جدل هم نيست، و مقدمات آن از مسلمات و يقينيات است.

آيا مى‏توانند بگويند: قرآن را كه كبراى مسئله است، قبول نداريم! و يا صغرا را كه در كتب معظم خود آنها همانند صحيحين آمده قبول نداريم؟ آنها فقط مى‏گويند قرآن مسلم است، و احاديث صحيحه مسلم است، و اين احاديث هم صحيح است، و ليكن اين صغرى چيدن، و كبرى نهادن، و نتيجه گرفتن را ول كنيد! اين قياس و منطق به درد شما مى‏خورد، سلف صالح، همگى عادل بوده‏اند، و براى حفظ اسلام از آنها نبايد خرده گرفت! اينست منطق مخالفان! اينست منطق ابن تيميه، كه صريحا مى‏گويند، بايد پا بر روى فهم گذارد، و عقل را مخذول و منكوب كرد، و كور كورانه از خلفاى جور پيروى كرد.

 



[1] - «صحيح بخارىّ»، طبع مطبعه أميريّه، بولاق سنه 1312 هجريّه با اسناد خود از عروة بن زبير از عائشه روايت مى‏كند كه: إنَّ عائشة أخبرتَه أنّ فاطمة عليه السّلام ابنَة رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم سَأَلت أبا بكر الصِّدِّيق بعد وفاة رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم أن يُقْسم لها ميراثاً ممّا ترك رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم ممّا أفاء الله عليه. فقال لها أبو بكر: أنّ رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم قال: لا نُورِّث ما تركناه صَدَقَة فَغَضِبَت فاطمة بنت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم فهَجَرت أبا بكر فلم تزل مهاجرَة حتّى تُوفِيّت. ج 4، ص 79، باب فرض الخمس، و نيز بخارى در همين طبع ج 5، ص 139 باب غزوة الخيبر آورده است كه چون فاطمه تقاضاى ارث خود نمود: فأبى أبو بكر أن يدفع الى فاطمة منها شيئاً فَوَجَدت فاطمة على أبى بكر فى ذلك فَهَجَرتَه فلم تكلّمه حتّى تُوفيّت و عاشت بعد النبى صلّى الله عليه و آله و سلّم ستّة أشهر فلما توفّيت دفنها زوجها علىُّ عليه السّلام و لم يُؤذِن بها أبا بكرٍ و صلّى عليها. و نيز بخارى در همين طبع، ج 7، ص 37 در باب ذبّ الرّجل عن ابنته فى الغيرة و الانصاف، آورده است كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود: فاطمة بَضعَة منى يُرينى ما أرايها و يؤذينى ما آذاها. و ابن قتيبة دينورى متوفى در سنه 270 هجرى در كتاب «الامامة و السياسة» در طبع مطبعة الامه بدرب شغلان سنه 1328 هجريه در ص 14 و ص 15 آورده است كه: فقال عمر لابى بكر انطلق بنا الى فاطمة فإنّا قد أغضبناها! فانطلقا جمعياً فاستأذنا على فاطمة فلم تأذن لهما فأتيا علياً فكلّماه فأدخَلَهما عليها. فلمّا قعدا عندها حوّلت وجهها إلى الحائط فسلّما عليها فلم ترّد عليهما السّلام فتكلّم أبو بكر، و پس از اعتذار از اينكه فدك را به فاطمه برنگردانده است فقالت: أرأيتكما إن حدثتكما حديثاً عن رسول الله عليه و آله و سلّم تعرفانه و تفعلان به؟! قالا: نعم! فقالت: انشدكما الله ألم تسمعا رسول الله يقول: رضا فاطمة من رضاى و سخط فاطمة من سخطى فمن أحبّ فاطمة ابنتى فقد أحبّنى و من أرضى فاطمة فقد أرضانى و من أسخط فاطمة فقد أسخَطنى؟! فقالا: نعم سمعناه من رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم قالت: فإنّى أشهد الله و ملائكته: أنكما أسخطتُمانى و ما أرضيتمانى و لئن لقيت النّبى لاشكونكما اليه.

و در اين حديث تصريح است بر آنكه أبو بكر و عمر هر دوى آنها فاطمه را اذيت كردند، و فاطمه از آنها تبرّى جست و سلام آنها را جواب نفرمود. يعنى آنها را از اسلام خارج دانست، چون جواب سلام هر مسلمان شرعاً واجب است، و به آنها صريحاً گفت: شما مرا به غضب درآورديد و من از شما راضى نيستم و اينك كه از دار دنيا بروم، شكايت شما را به رسول خدا مى‏كنم‏.

چاپ ارسال به دوستان
 
نظرسنجی
نام:    
پست الکترونیک:    
تاریخ    
موضوع:    
متن:    

کد یا نوشته ای را که در این عکس می بینید دقیقا وارد کنید

اگر در دیدن این کد مشکل دارید با مدیر سایت تماس بگیرید 
نمایش کد جدید

 
 

کلیه حقوق در انحصار پرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی